Nisse Nilsson's Album
Nisse är känd som en stor MC entusiast.
Dels som förare i tuffa T tävlingar som ISDT och Novemberkåsor etc,
men även som mekaniker, konstruktör och innovatör.
Uppdaterad 3 bilder 130402
Nisse skriver; Kollade på Götes Värld och kom på att jag är i den världen också!
Nisse har även skickat ett par härligt genuina 60 tals bilder från sitt garage.
Så här ser en 60talsknutte ut, kolla bara in Bootsen!
Här nedan följer Nisses berättelse om konstruerandet av en egen automatväxellåda.
Jag började Som testförare i försvaret 1968.
Så här började mitt automatväxlade liv.
När Svenska försvaret skulle välja en ny motorcykel där kravet var automatväxel så stod valet mellan Monark, Hägglunds och Husqvarna.
Monark drog sig ur tidigt, men jag testade Husqvarnan och Hägglundaren under flera år.
Vi hade även komponentförsök med 16 andra cyklar.
Bilden är från 1972
Ove Andersson Monark, Nisse Nilsson Hägglund, Ingemar Österberg HVA
Här nedan från en SM T tävling i Västerås på fabrikscykel från Hägglunds,
mekaniker var Berra Hörnfeldt
Efter att jag kört och tävlat mycket med automatväxlade motorcyklar så tyckte jag att konceptet var bra.
Ett problem var att växellådorna inte höll så bra, men problem är till för att lösas!
Flera egna idéer om förbättringar av växellådorna växte fram.
Bilden nedan visar mina prototyper från tidigt 80-tal av min egen nykonstruktion av kickfrihjulet.
Idén till detta uppkom efter att jag brutit Kåsan i Gävle 1980 på grund av att HVA original kickfrihjul havererade.
Bilden nedan visar olika centrifugalvikter.
De vänstra är original HVA i mässing med de sköra dragfjädrarna.
De högra är min egen stålkonstruktion med de mera hållbara tryckfjädrarna.
På mina vikter limmade jag dessutom bromsband som friktionsförband.
Denna konstruktion gör att växellådsoljan inte blir full med mässingsspån,
vilket är ett stort problem med HVA's växellåda.
Första egna växellådan jag gjorde monterades sedan i en HVA 430.
Den cykeln lånades ut till Johan Wennerberg som med den vann B-klassen i Kåsan i Arboga 1985 överlägset
Senare fick jag en idé om en 4-takt automat
Jag parande då ihop HVA och Husaberg block och satte in min egen växellåda.
Resultatet fungerade, Roland Örn från Husabergfabriken gasade i säkert 130km/h med ohärdade, handfilade drev!
Motorn står i dag på “Gyllene Hjulet” i Surahammar.
Styrkt av dessa försök pulade jag sedan in mina grejor i en Husabergmotor.
Här ett "hemma hos" reportage om den så kallade Husamaticen i tidningen Bike nr 11-12 1997
Här är delar till ett annat automat projekt som jag gjorde.
En Husaberg halvautomat som byggdes för "mc akrobaterna" Arméns Lejon.