Rickson innovationer

Här hoppas jag få in flera bilder från er läsare tex av vatteninsprutningen som Stig ofta körde med på sina crossmotorer

130422 Peter Östergren har skickat 2 härliga Ricksonbilder från 60 talet med Peters far och farbror på bilderna.

130209 Nisse Wedin har skickat 3 Ricksonbilder först 2 st där Stig åker på den sk EM qvarnan

Denna bild visar Tommy Ahl och en Rickson med AMC delar

Här är bilder av Bengt Persson's Rickson projekt, en cykel som han ägde i ungdomen och som han nu återfunnit

Mikael Saksi har en Rickson med 352cc motor på g

2 Fina bilder av sin Rickson har Lars Engman skickat

den har motor från Lindström

 

En bild från Nisse W på Björn Stark med sin flygande Rickson

Bilder av Rickson 352 cylinder o topp  för silverpilsmotorn.

Stig var tidig (1962) ut med att bygga om silverpilsmotorn för 500 klassen.

(för att få köra motocross i 500cc klassen var minimi gränsen 352cc)

Stig gjorde redan vid den här tiden förbränningsrum i topparna med s.k squishband. Detta var ju tex många år före HVA och

andra tvåtaktstillverkare. När jag frågade honom om detta så berättade han att de gjorde så för att få en bra värmeavledning från

kolvtoppen.

Stigs Rickson 250

Här är en ny bild från Finland av vad som påstås vara Arne Kring's Rickson

Sedan till Nisse Wedins bilder av Rickson 4 ventilstopp för Jawa/Eso.

Stig var som vanligt en föregångare och var före Jawa fabriken med 4v teknik.

 

Sedan en Rickson som Stig ursprungligen byggde för Åke Jonsson.

När Åke började köra för Yamaha så tyckte han ej om deras Chassin, därför testades detta chassi. Tyvärr så gillades inte detta av Yamaha och Chassit "blev över" och försågs sedan med Eso 4v motorn.

Stig hjälpte även Åke Jonsson med att sätta i Yamaha motorn i ett Maico chassi, men även detta ogillades naturligtvis av Japanerna, vilket gjorde att cykeln mest användes för träning.

Åter Rickson