LT träff i Nol 120317

Hej här kommer lite bilder och text från LT - träffen som Gösta Carlsson och Eide Johansson anordnade för några veckor sedan i Nol.
Det var kamrater till förre Nol- grabben Eide Johansson i Göteborgs Motorhistoriska Klubben som ville veta lite mer om LT cyklarna som var grunden till träffen.

Bland Gästerna var den från classic samanhang så välkände Vincent-trimmaren Nivell Higgins. Han berättade om sina över  tjugo år på Volvos motorlabb . Han kom till Volvo för ett sex månaders konsult jobb från England, men blev fast till sin pensionering!

Ett tjugotal deltagare hade mött upp, och det saknades inte samtalsämne runt borden. Jag bifogar lite bilder, samt lite LT historia som jag minns den.


 1: Gäster runt borden.
 2: Nivell Higgins berättar minnen från Volvo
 3: Kuno berättar,
 4: Eide längst till höger i bild
 5: Två kollegor sen Tudor-tiden, Erling och Gösta.
 6: Bertil berättar om sin tid med Erik på Tudors ritkontor.
 7: Fyra LT åkare från förr, Hasse, Erling, Conny och Bosse pratar minnen.
 8: En  LT ur första serien på tre , Detta var den cykel som Bengt Ryberg byggde och tävlade med. Här är Hasse i sadeln. Hasse som numera fått ta hand om den!
 9: Bosse i sadeln. Erling och Bosse byggde var sin cykel året efter dom tre första.
 Alla tycktes mycket nöjda med träffen, och Gösta och Eide kan vara mycket nöjda med initiativet!
 
 Göran

LT historik av Göran Pettersson

Hej !  Sänder lite info från LT-träffen i Nol.

    

Gösta Carlsson fick en förfrågan från en gammal kamrat sedan Tudor tiden, Eide Johansson numera Göteborg och medlem i Göteborgs Motor Historiska klubben.

Eides klubbkamrater ville gärna veta lite mer om LT-motorcyklarna och bakgrunden till dessa. Gösta och Eide bjöd in till en träff i en lokal alldeles i närheten av Tudor fabriken där det hela började!

Det blev ett 20-tal personer som träffades över en kopp kaffe, tittade på en del gamla bilder, och givetvis berättades det många historier från förr.

Bertil Andersson som var en nära vän och arbetskamrat till Erik Lindberg, dom arbetade tillsammans på Tudors ritkontor under alla år som Erik var där. Bertil berättade om Eriks verksamhet under 1930-talet i Skåne. Han arbetade på ett antal olika verkstäder där hela tiden med ett brinnande intresse för motorcyklar.
När Finska-vinterkriget bröt ut anmälde Erik sig dit som frivillig. Det var säkert mycket strapatser och umbärande! Bland det positiva var att han träffade en annan MC entusiast där, Billy Andersson från Göteborg. Dom kom sedan att hålla kontakt genom åren. 
Bertil berättade bl.a att man hade en fri dag i veckan från jobbet, då bar det ofta av till Göteborg för att besöka olika verkstäder, det blev oftast att man hamnade hos Billy Andersson och diskuterade olika mc.
Med tanke på dessa kontakter var det naturligt att Billy ställde upp med ett chassi när Erik senare ville testa sin nya motor. Den helt nya motorn var ju tänkt att även kunna användas till båt-racing.

Även detta var ju något som Billy hade stor erfarenhet av. Han hade ju själv med framgång tävlat med en så kallad galosch.

Det kördes en del tester med en sådan båttyp på Göta Älv med Bengt Ryberg som testpilot. Han var ju mycket engagerad tillsammans med Erik i detta projekt.
Tyvärr drabbades Erik av en svår sjukdom och kunde därför inte fullfölja utvecklingen av denna!
Innan detta projekt kom in i bilden beslöt man att bygga en crosscykel för 250cc-klassen med Eriks idéer som grund.

Man byggde en första prototyp för att testa denna.
Även denna gång med Bengt Ryberg som testpilot, och med en 175cc silverpilsmotor som drivkälla. Vinterns provkörningar föll så väl ut att man beslöt att bygga en
serie på tre cyklar.

En åt Bengt, en åt Hasse Svensson och den tredje till Conny Andersson. Erik gjorde jiggar hemma i sitt garage, och grabbarna hjälptes åt att bygga
dessa under vintern. Dessa tre första LT-cyklarna debuterade till säsongen 1960. Det blev succé direkt i första serietävlingen som gick i Kareby.  Resultat 1,2 3:a .

I serieheatet 175-250-juniorer där ställde Älvbygden upp med ett lag. Det bar det sig dock inte bättre än att en av medlemmarna, Bruno Edwardzon drabbades av ett rambrott på sin cykel. Han fick då låna Hasses nya LT, och tackade för lånet genom att vinna det heatet och det utan att ha fått tillfälle att träna något med denna innan tävlingen! Ett bra betyg på både förare och cykel!

På hösten och vintern byggde även Erling Andersson och Bosse Petersson var sina LT cyklar, givetvis med god hjälp av Erik och Hasse. Dom jobbade tillsammans med Hasse i Tudors verkstad dom åren.

Hälsningar Göran